Змішаний і дистанційний способи навчання: переваги та недоліки

Пасмурова Лілія 

Змішаний і дистанційний способи навчання: переваги та недоліки

Змішаний та дистанційний способи навчання школи й університети почали активно застосовувати у епоху другої технологічної революції в освіті, а саме, за появи інтернет-покоління – учнів, яким вдається легко утворити комунікативні зв’язки у діджитал просторі на основі спільності інтересів. Умови, в яких світ бореться з пандемією вивели дані формати освітнього процесу на рівень масового використання для запобігання підвищенню захворюваності у навчальних закладах по всьому світі.  

Змішане навчання. Системний підхід

Суть змішаного навчання полягає у поєднанні очної та електронної форм освіти, що допомагає учневі самостійно розподіляти темп та час, проведений за уроками і ступінь залученості уваги до освітнього процесу, завдяки різним формам діяльності та їх чергуванню. Кожен з методів доповнює інший, що удосконалює систему навчання й допомагає дітям рівномірно розподілити навантаження під час занять. 

Однією з найбільш популярних методик змішанного навчання є так званий «перевернутий клас»: удома діти вивчають теорію предметів, а у класі відпрацьовують практичні навички, ставлять питання вчителю, працюють у групах. Даний спосіб вважається ефективним, бо завдяки дослідженням й спостереженням вчителів, учні втрачають сконцентрованість під час читання параграфів у класі чи прослуховування лекційного матеріалу, на який вчителі витрачають більшу частину уроку. Однак, краще засвоїти матеріал допомагають саме вправи і завдання, під час яких вчитель може додатково роз’яснити матеріал, допомогти учневі. Уповільнений ритм, а згодом, швидке переключення на перевірку практичних навичок не дають змогу дитині краще обробити інформацію, через що відсоток запам’ятовуваності знижується. 

«Перевернутий клас» працює за наступним алгоритмом:

- Вчитель інтегрує лекційний матеріал у інтерактивний процес, тобто, записує свої лекції на відео й розповсюджує серед учнів, які завжди можуть повернутися до незрозумілого моменту і декілька разів переслухати урок. Тести та закріплення матеріалу за принципом «відповідь на питання після параграфу» можна подати у формі тесту чи онлайн вікторини, що завдяки розважальному, ігровому аспекту мотивує дітей краще запам’ятовувати інформацію. 

- Під час занять у класі учні більше спілкуються з вчителем, відпрацьовують навички роботи у команді й закріплюють практичний матеріал, що дозволяє їм працювати в одному ритмі протягом уроку. Плюсом у даному випадку є не тільки краще засвоєння практичних навичок, а й можливість поставити вчителеві більше запитань, краще розвинути комунікабельні відносини між учнями.

- Даний метод допомагає батькам також більш ефективно оцінювати процес навчання, наприклад, коли вони роблять домашнє завдання з дитиною, легше зрозуміти як засвоює матеріал учень, як зрозуміло пояснює інформацію вчитель. У випадку, коли батьки можуть передивитися лекційний матеріал, питання про те, що дитина не дослухала певні моменти чи вчитель погано пояснив, будуть виключеними, бо батьки завжди можуть попросити вчителя скоригувати незрозумілі моменти на думку дітей.

Дана форма навчання не досконала й має наступні мінуси:

- Вчитель не може бути впевненим, що усі учні переглянуть лекції й гарно засвоять матеріал, бо велика кількість дітей потребує додаткових роз’яснень і під час подачі лекційного матеріалу. До того ж, необхідно враховувати, що дітям може не підійти такий спосіб подачі інформації за ступенем сприйняття. 

- Вчителям доведеться опанувати нові навички – зйомка і монтаж відео для створення лекційного матеріалу в діджитал-форматі. Також, необхідно перебудовувати звичний формат уроків на інтегрований – удома діти самостійно вивчають лекційний матеріал, завдяки матеріалам які надає вчитель, а урок у класі буде повністю побудований на відпрацюванні практичних навичок і дискусійному аспекті – обговоренні засвоєних знань.

- У старших класах, коли йде підготовка до ЗНО даний формат неможливо використовувати на 100 відсотків, бо формат підготовки до екзаменів має свої особливості, де протягом усього процесу необхідна очна присутність вчителя й учнів.

Звичайно, «перевернутий клас» - це не універсальний метод, вчитель повинен аналізувати чи підходять ті чи інші теми для такого формату навчання. У яких випадках дітям буде цікавіше подивитися лекцію вчителя, уривок документального фільму чи який матеріал необхідно пояснювати лише у класі й одразу його практикувати. До того ж не у всіх вчителів та учнів з невеличких сіл є доступ до інтернету й гаджети, за допомогою яких можна працювати. Тому дану методику вчителі використовують з урахуванням можливостей і бажання учнів інтегрувати нові технології та урізноманітнити навчальний процес.

Дистанційний спосіб навчання та алгоритми дій

Дистанційне навчання працює за тим же принципом, як і змішана форма навчання у частині впровадження процесу електронної форми набуття практичних знань. Однак, важливою відмінністю є те, що дистанційне навчання повністю здійснюється у онлайн-форматі: вчитель і учень комунікують лише за допомогою інформаційних технологій, під час навчання, учень самостійно навчається по заздалегідь розробленій програмі (переглядає записи лекцій, вебінарів, вирішує завдання і надсилає викладачу свої роботи на перевірку, за необхідністю, ставить питання вчителю у онлайн-чаті).

Позитивні методи у впровадженні дистанційного способу навчання полягають у наступному:

- Формат дистанційного навчання дає змогу жителям віддалених населених пунктів, людям з щільним графіком і усім бажаючим оволодіти додатковими знаннями та бути залученими до навчального процесу, самостійно коригуючи час та місце для навчання.

- Дана форма навчання дає змогу оволодіти не тільки додатковими навичками (у випадку дистанційних курсів підвищення кваліфікації і.т.д.), а й отримати диплом вищої освіти, що найбільш актуально для людей з особливостями, у яких немає змоги відвідувати університет щодня, бо у порівнянні зі школами, вищі навчальні заклади не надають педагогів, які мають змогу проводити заняття очно вдома у студента.

 - Завдяки подібній моделі, термін навчання зменшується, тобто, людина може оволодіти знаннями швидше, адже електронні технології дають змогу безперервно вивчати теоретичний матеріал, закріплювати його у вигляді практичних завдань й демонструвати набуті знання на базі онлайн-тестів й домашніх завдань, надісланих викладачу через мережу інтернет, які перевіряє вчитель чи електронні системи.

Найбільші недоліки дистанційної форми навчання відображаються у таких факторах:

- Відсутність соціалізації й безпосереднього спілкування з викладачем. Інформаційні технології й гаджети не в змозі замінити для людей контакти один з одним. У навчальному процесі це особливо важливо, бо учні дискутують з викладачем, у них розвивається критичне мислення, вони обговорюють певні завдання у групі, ставлять питання викладачу і бачать його реакцію, а не монітор екрану комп’ютера. 

- За умови постійної комунікації з викладачем, одногрупниками чи однокласниками виключно через гаджети, діти втрачають впевненість при спілкуванні в реальному житті, бо втрачаються навички знайомитися з людьми, дивитися їм у очі, потискати руку і.т.д. Учні постійно знаходяться вдома як у зоні комфорту, що може спричинити проблеми при виході у реальне соціальне середовище.

- Втрата межі між робочим і вільним часом. Домашня атмосфера є комфортною для кожного учня, однак при навчанні у такий спосіб, діти часто відволікаються на сторонні предмети, родичів. Їх розпорядок дня є більш ненормованим, вони проводять більше часу сидячи за столом й монітором комп’ютера. 

Різні моделі навчання: іноземний досвід

За кордоном доставка знань почала здійснюватися різними способами набагато раніше, ніж в Україні й у більш масовому форматі. Змішане навчання – інтегрований метод поєднання дистанційної та очної моделі освіти. У США, Європі й деяких країнах Азії подібна система активно працює близько десяти років. Вчителі використовують чимало онлайн-сервісів, програм, технічних засобів, розроблених для шкіл, аби дати дітям більш широкі можливості для зручного навчання і мотивувати їх робити нові відкриття та пізнавати світ, за допомогою додаткових можливостей. 

Американські вчителі розробили систему під назвою «TRICK», яка покликана створити особливу атмосферу в класі, яка допоможе налагодити навчання як у очному форматі, так і у складовій спілкування через гаджети. Розшифровується абревіатура наступним чином:

Trust – довіра,

Respect – повага,

Independence – незалежність, 

Collaboration – співпраця,

Kindness – доброзичливість.

Вчитель у даному випадку не виступає у ролі ментора, а створює ситуації, які потребують від учнів прояви певних якостей. Гарним способом зарубіжні педагоги вважають створення класного онлайн-блогу, де діти можуть самостійно створювати дописи: публікувати презентації своїх проектів-домашніх завдань, висловлюватися щодо дискусійних питань, які обговорювалися на уроках, демонструвати свою зацікавленість тими чи іншими темами занять, вітати один одного зі святами, надсилати один одному міні-завдання у вигляді нестандартної подачі інформації й писати у блозі, що вони дізналися і чому навчилися цього тижня. Діти завжди почувають себе більш вільно та розкуто в інтернеті, тому формат ведення блогу допоможе їм більше довіряти вчителю, формувати критичне мислення і дружні стосунки з однокласниками. Робота у класі в форматі даної стратегії змішаного навчання полягає у груповій роботі: дітям дають завдання поставити спектакль, виготовити газету, провести лабораторні досліди, при цьому вчитель ознайомлює дітей з матеріалом теми на онлайн-лекціях, а у школі вони займаються практичним втіленням своїх проектів, які демонструють онлайн – роблячи допис у блозі та очно – презентуючи роботу усьому класові. Завдяки поділенню однакових цінностей учні починають довіряти вчителю та поважати його, вони почувають незалежність, бо їм дають змогу висловлювати власну думку і представляти результат закріплених знань у тому вигляді, у якому вони це бачать, учні навчаються співпрацювати між собою та бути доброзичливими один до одного у форматі сумісної роботи. 

Повністю дистанційне навчання за кордоном найбільш розповсюджений спосіб отримання освіти на масовому рівні в коледжах. У найбільшій кількості студенти, які навчаються дистанційно, представлені у Америці, бо очне навчання у країні коштує від 50.000 до 100.000 тисяч доларів, що не кожен студент може собі дозволити, особливо, якщо успішність студента не дозволяє отримати грант чи державну субсидію. А дистанційні навчальні курси коштують від 5.000 до 20.000 тисяч доларів у залежності від ступеня освіти, яка здобувається і рівня престижності коледжу.

Формат дистанційного навчання здійснюється, як правило, у вигляді онлайн-лекцій, які відбуваються ввечері у певний час, що аргументовано різними часовими поясами у США, бо коледжі приймають студентів на таку форму навчання, незалежно від місця знаходження. Вчителі ведуть записи кожного з занять й викладають їх у загальне користування для студентів курсу, які можуть у будь-який момент передивитися запис. Вивчають матеріал та здають завдання студенти по електронній пошті або відео-дзвінкам, якщо вони бажають обговорити тему занять з викладачем. Онлайн-уроки представлені у вигляді групового відео-чату, що дає змогу студентам вступати у дискусію, висловлювати свою думку. Форма подачі теоретичного матеріалу може бути різною, наприклад, у Гагварді ведуться онлайн-лекції з очних занять, де студенту, який вчиться за дистанційною програмою навчання демонструються три екрани: зал зі студентами, дошка та викладач, який проводить лекцію. Такі студенти завжди можуть включитися у обговорення, бо в аудиторії представлений великий екран-проектор, де можна побачити учнів, які отримують освіту віддалено.

Комментарии